Drezina V760 1999

Úvod

Výroba

Technické informace

Minulé akce

Plánované akce

Kontakt



Úvod Výroba začíná Jawa nebo HONDA? Závěrečná montáž Zkušební jízdy Nová kola Další úpravy P.S.

Úvod

První - ještě nekonkrétní úvahy o drezině rozvíjím rozvíjet na podzim 1995. Tehdy jsem měl  čerstvě "za sebou" návrh a realizaci  třínápravového motocyklu - rikše ( motor z  Jawy250, převodovku ze staré octávie, zapalování z buldozeru "stalinec" a diferenciál ze Š1203...16rychlostí vpřed, 4 rychlosti zpátečky). Poslední ze jmenovaných komponent je však vybavena vypínatelnou uzávěrkou diferenciálu vlastní konstrukce. A to není vše: doma ve sklepě odpočívá zvláštní malý motocykl Jawa - pionýr. Ale má pět rychlostí a ... Zkušenosti tedy nějaké byly. Jak je využít k popularizaci  slovenských lesních železnic?

rikša

Postavíme si na koleje vozíček! Sedmiletý syn Filip měl dobrý nápad (aby nemusel šlapat úvratě pěšky). Píše se rok 1995. Na úvratích se jezdí sem a zase tam - "cik - cak". Přece nelze pokaždé drezinu otáčet! V ruce držím díly diferenciálu. Ano, poslouží za základ reverzační převodovky. Jen pozor na průměr železničních kol. Musí být větší, než je výška diferenciálu!

Výroba začíná

Prolézám sklad modelů. Skladník ochotně pomáhá. Dřevený model železničního kola o průměru asi 300mm? Třetí regál vpravo to není. Tento model je dobrý, ale na šedou litinu - takže ne. Po hodině jsem já i vaťák jak kominík, ale model mám! Se slévárnou spolupracuji, je třeba ověřit tavbu. Platím smluvní cenu, kolečka jsou odlity. Cíl vypadá na dosah. Píše se rok 1996.

 Jaro 1997. Co je třeba vymyslet, vyrobit? Něco už mám: Kola. Chybí: Rám, ložiska, budou nápravy odpérovány? Brzdy, ....Baví mě to, ale nesmím se nechat pohltit! Začínám od reverzační převodovky: Axiální síly zachycuje úzká drážka. Jde o úpravu kaleného dílce: tohle soustruh nezvládne, tedy drážku vyrobíme na brusce. Starší brusič mě podává oba hotové dílce. Brousil pěkně, ale drážku přehlédl...nový diferenciál, dílce vymontovat a znova - ale jinde. Tuhle specialitu zvládl až mistr odborného výcviku z místního učiliště. Srpen1997 Vychylovka : Za deště procházím úvratě. Pod pláštěnkou tužka, blok papíru, "šuplera" a metr. Měřím SKUTEČNÝ rozchod kolejí. Naměřeno: 745 - 798mm.

Jawa nebo HONDA?

Na jaře1998 mám zhruba jasno v koncepci. Uvažuji o hnací jednotce: jawa 20- pionýr nebo osvědčená jawa 250? Obě varianty kreslím, ale není to ono. Jednu únorovou sobotu dopoledne zabloudím do prodejny zahradnické techniky. Prodavač má čas, jsme oba strojaři, on dříve dělal mechanika tragicky zesnulému  rally jezdci Jiřímu Sedlářovi. Motor na malé kolejové vozidlo? HONDA! Malý motor na zemědělskou techniku má vše co potřebuji: Je lehký, má palivovou nádrž i kompaktní výfuk a jednoduché startování. Jen ta cena! Zůstáváme v kontaktu. V létě zbývá upravit štíty brzd. Domluvený odborník na svařování hliníku dlouhodobě onemocněl. Bude vyhovovat kvalita od náhradníka?  Na podzim mám jasno v hnací jednotce: Honda s převodovkou Jawa. Kreslím definitivní výkres rámu a dílce hnací jednotky. Vánoce 1998: Pod stromečkem se vyjímá velký balík. Je to generálkovaná Honda GX 160! A za chvíli (k radosti sousedů) vrčí na balkóně.

Závěrečná montáž

 Začátkem ledna 1999 je smontována hnací jednotka. Ve sklepě u rodičů je uložen rám. Ten jsme s vyčleněným svářečem dokončil 22.12 1998. Poslední výkresy sedaček a jejich výroba. Doma v  paneláku zatím montuji obě nápravy. Nepoháněnou zvládnu skoro sám, ale hnací, s reverzační převodovkou, se mnou montuje celá rodina. Není divu, váží skoro 80 kg! Koncem ledna převážím obě nápravy do sklepa v domě rodičů v centru Zlína.  Začátkem února je vše smontováno. Popojíždím po sklepě: dva metry sem, dva metry tam. Se syny ve sklepě točíme první video. Jak umístit ovládací prvky? Na Velký pátek 2.4.1999 vše demontuji, vynáším ze sklepa a na dvorku natírám. Na bílou sobotu, po smontování, probíhají první zkušební jízdy po betonové ploše dvorku. Potom zkouška nájezdu na malý přívěsný vozík. Drezina je převezena na zahradu. Tam tchán - všeuměl - vyrobí vše kolem dřeva. Za týden již dolaďuji detaily.

zkušební montáž ve sklepě zkušební montáž ve sklepě zkušební montáž ve sklepě montáž drevěných laviček a podlahy na zahradě

Zkušební jízdy

První zkušební jízdy 24.4.1999 Na Vychylovce dopadly rozpačitě: Pracně vyrobená železniční kola byla nejen úzká, ("propadáváme" v některých obloucích kde je naměřen rozchod 818mm) ale i průměrově malá (zachytáváme nejnižší částí nápravové převodovky o některé přejezdy). Následuje týden usilovné práce: Výsledkem je upravený rozchod. Změna průměru kola? To je práce na delší dobu.

Ze zkušebních jízd  na Čiernohronské lesní železnici se vracím se spoustou poznatků ( ujeto 37km) a ohnutou nepoháněnou nápravou! Příliš subtilní konstrukce, 120 kg živé váhy na převisu sedadla a tvrdá jízda přes opotřebovanou srdcovku udělala své...V následujících měsících usilovně počítám, kreslím, zadávám výrobu. Vím že cíl není daleko. Nová kola, úprava rámu, silnější nápravy z kvalitnějšího materiálu, jiná ložiska. měkčí odpružení...

Nová kola

Další zkušební jízda 14.8.1999 na Vychylovce již dopadá podstatně lépe: drezina bezpečně projede tratí, kde rozchod kolísá od 745 do 820mm! Jízdní vlastnosti konečně vyhovují. Aby radosti nebylo najednou příliš, reverzační převodovka se rozhodla , že nebude reverzovat. Po návratu do Zlína je rozebrána: malé vůle v přesouvacím mechanismu jsou upraveny. Konečně všechno funguje! Ještě vyrábím provizorní písečníky Poslední zkušební jízda  27.8.1999 na  Vychylovce dopadá na výbornou. 

Další úpravy

V následujícím období se nemění nic podstatného, jen vylepšuji : 
- duben 2000 : drezina dostává lehkou plátěnou střechu. 
- duben 2001 : dokončena nožní špalíková brzda. ( druhý nezávislý brzdový systém). 
- duben 2002 :  namontován cyklocomputer,  
- květen 2002 : dokončen pohon obou náprav. Ten je však používán pouze na sklonově náročné trati na Vychylovce.

nožní špalíková brzda

P.S.

Co na závěr? Od dreziny existuje téměř kompletní výkresová dokumentace včetně výpočtů kritických uzlů. Ta je taky přílohou žádosti o "Schválení dreziny V 760 1999 jako nového typu drážního vozidla". Žádost byla podána v prosinci 2000 na Slovenské ministerstvo dopravy, pošt a telekomunikácií. Avšak  proces schvalování nebyl ani započat pro značnou finanční a časovou náročnost.